بلاگ رسمی یک منتقد بازی خیلی سخت گیر
بلاگ رسمی یک منتقد بازی خیلی سخت گیر

بلاگ رسمی یک منتقد بازی خیلی سخت گیر

یادداشتی بر بخش موسیقی سایت پردیس گیم


متاسفانه میخوام در ابتدای کار، خبری رو بهتون بدم که خیلی از شما از اون راضی نخواهید بود: بخش موسیقی پردیس گیم از امروز به طور رسمی دیگه توسط من آپدیت نخواهد شد. واقعا به خاطر این موضوع متاسفم و دوست نداشتم اینطوری درخواست‌های یه عده از کاربران رو به حال خودشون باقی بذارم، ولی خب چاره‌ی دیگه‌ای نیست. بذارید خیلی رک بهتون بگم که مدیریت بخش موسیقی پردیس گیم واقعا برام افسرده کننده بود و حس و حالی مثل روزهای آخر فعالیت وبلاگم رو داشت. اما نه به اون دلایلی که احتمالا دارید بهشون فکر می‌کنید.
شاید فکر کنید که گذاشتن آلبوم‌ها روی سایت واقعا کار ساده‌ای بوده ولی در واقع اینطور نیست. ریپ کردن قطعات از فایل‌های بازی‌ها، چک کردن منابع مختلف برای یافتن تمام قطعات Promotional ممکن، خرید ساندترک از استیم، پیدا کردن آلبوم آرت‌های مناسب در موارد خاص، تلاش برای ترجمه کردن اسامی و عبارات ژاپنی قطعات به زبان انگلیسی، آپلود کردن فایل‌ها اونم با وضعیت فعلی سیستم مصرف منصفانه... اینا فقط بخشی از کارهایی بودن که در پشت صحنه ماجرا انجام می‌شد. دلیلش هم این بود که من عقیده داشتم باید حتما بهترین کیفیت ممکن رو به کاربر ارائه داد؛ نه این که مثل بعضی سایت‌های دیگه بردارم و یه چیز ناقص رو تحویل مخاطب بدم. بارها پیش میومد که ببینم یه آلبومی که به وفور توی اکثریت سایت‌های ایرانی قابل دسترسه، یه قطعه نهایی رو نداره (نمونه‌اش Edith Finch و Get Even و Transistor) و خودم شخصا رفتم دنبالش رو تا اون قطعه آخر رو پیدا نکردم، اون رو در اختیار بقیه نذاشتم. علاوه بر این، شاید پردیس گیم تنها سایتی بود که توش حتی به حقوق سازندگان هم اهمیت می‌دادیم و مخصوصا این اواخر کاری، توی تمام آلبوم‌هامون سعی می‌کردم که لینک‌های خرید اورجینال رو قرار بدم یا یه Disclaimer میذاشتم که در صورت امکان، مخاطبان به خرید قانونی آلبوم‌ها اقدام کنن.

با این حال، من واقعا شاهد فیدبک مناسبی از سوی مخاطبین نبودم. بارها پیش اومد که یکی از بهترین ساندترک‌های جهان رو برای دانلود بذارم و کسی تحویلش نگیره یا این که یکی از درخواست شده‌ترین آلبوم‌های موسیقی رو درست روز عرضه شدنش در اختیار بقیه قرار بدم (که کار ساده‌ای نیست) و باز هم نتیجه‌ای نبینم. حالا این رو مقایسه کنید با بقیه رسانه‌ها که حتی اگر یه آلبوم موسیقی رو با چند ماه تاخیر هم بذارن، هیچ چیزی از ارزش‌هاشون کم نمی‌کنه (Pun Intended) و میزان تعامل مخاطبانشون هم در بخش نظرات اون مطلب، بالاست.
حالا فکرش رو بکنید که من بعد از این همه تلاش برای کنار هم گذاشتن بهترین و کاملترین آلبوم، زمانی که با چنین صحنه‌ای مواجه میشم چه حالی بهم دست میده. این دقیقا همون دلیلی بود که وبلاگم توی پردیس گیم رو به طور کامل کنار گذاشتم چون برخلاف قبل، دیگه از نتیجه کارم احساس رضایت نداشتم. حداقل وقتی جایی باشم که میدونم بینندگان زیادی محتوای ساخته شده توسط من رو نمی‌بینن یا کلا سایتی داریم که حکم دانلود سنتر رو داره، میتونم با تعداد بازدیدهای پایین و بخش نظرات خالی کنار بیام. ولی وقتی می‌بینم صرفا برای تحقق درخواست‌های ملت رفتم و بهترین مجموعه‌ی موجود رو کنار هم گذاشتم یا یه سری از بهترین‌ها رو آماده کردم، ولی کسی محل ## بهشون نمیذاره و آپلودهای مجدد همون آهنگ‌ها در سایر رسانه‌ها (و مخصوصا رسانه‌های تلگرامی) جلب توجه می‌کنه، واقعا احساس خوبی بهم دست نمیده. حالا بگذریم از همون مشکل بزرگ مصرف چهار برابر حجم در ارتباطات بین المللی که باعث می شد سر هر آلبوم چیزی بین 2 گیگ تا 8 گیگ حجم مصرف کنم و به همین خاطر، دیگه این کار برام به صرفه نبود.

همین موضوع باعث حذف شدن یک سری از آلبوم‌ها از برنامه‌ی انتشار هم شد؛ چون می‌دونستم که اگر یک سری از آلبوم‌ها رو بذارم، هیچ کس بهشون محل نمیذاره و این چیزی بود که سر بازی‌هایی مثل Sonic Mania و Bejeweled و BloodRayne بهم اثبات شده بود. یه سری از اون آلبوم‌هایی که سر همین امکان دیده نشدنشون از برنامه حذف شدن عبارتند از:
Mega Man Zero Complete Series
Enter the Gungeon
Crazy Taxi 3: High Roller
FEZ
Gran Turismo Series
Steins;Gate Complete Series
Shadows of the Damned
Shank 1 & 2
Onimusha 2 & 3 & Dawn of Dreams
Clock Tower 3
Odin Sphere
One Finger Death Punch 1 & 2
دلیل دوم هم چیزیه که همتون میدونید: علاقه بسیار وافر یک سری از افراد به فیلتر کردن پردیس گیم. بعد از اون فیلترینگ یک ماهه‌ی پردیس گیم که دو سال پیش اتفاق افتاد، همه چیز به هم ریخت. برای هیچ کدوم از این فیلترهای عجیب و غریب، به ما توضیح درستی داده نشده بود. برای همین، ما اصلا نمیدونستیم که چی دقیقا باعث فیلتر شدن سایت شده (و هنوز هم نمیدونیم). بدبختانه، این موضوع باعث شد که بخش موسیقی دچار یه تغییر شگرف بشه: بسیاری از موسیقی‌ها از برنامه انتشار خارج شدن اونم فقط به خاطر این که یکی بهش برنخوره و دستش بره روی دکمه فیلترینگ. یه سری از این آلبوم‌های حذف شده عبارتند از:
Guitar Hero Series
Rock Band Series
Carmageddon Series
God of War: Blood & Metal
Max Anarchy / Anarchy Reigns

حالا از الان به بعد چی میشه؟ چیزی که مسلمه، اینه که من همچنان این قضیه انتشار موسیقی‌ها رو در یک وسع کمتر، توی کانال تلگرامی خودم (t.me/melodymist) ادامه میدم. در کنار این قضیه انتشار موسیقی‌ها هم، در کانال همچنین به انجام یک سری دیگه از موارد مثل اشتراک فن آرت‌ها، نکات جالب از پشت صحنه بخش موسیقی و یا برگزاری مسابقات کوچک (که یکیش رو چند هفته پیش انجام دادم و برنده‌اش 3 بازی سگا جنسیس برای پلتفرم استیم دریافت کرد) می‌پردازم. فعلا هم در تدارک یه سیستم درخواست قطعات موسیقی برای کانال هستم که بعدا جزئیاتش رو به اطلاعتون می‌رسونم. غیر از اون هم به فعالیت در سایر اکانت‌های خودم (لینک‌ها در ابتدا و سمت راست صفحه) ادامه خواهم داد.