بلاگ رسمی یک منتقد بازی خیلی سخت گیر
بلاگ رسمی یک منتقد بازی خیلی سخت گیر

بلاگ رسمی یک منتقد بازی خیلی سخت گیر

درباره ی رویداد ویگما (جشنواره منتقدین بازی های ویدیویی)

نکته: متنی که در ادامه خواهید خواند، یک نظر شخصی بوده و مرتبط به هیچ نهاد، گروه و یا سایتی نیست.


همونطور که میدونید، من جز کسانی هستم (و شاید هم تنها فردی هستم!) که نسبت به رویداد ویگما اعتراض داشتن. چند وقت پیش، اطلاعات بیشتری از این رویداد منتشر شد که شامل لیست فعالیت‌ها و همچنین قیمت بلیط‌ها می‌شد. بعد از دیدن این اطلاعات... بذارید باهاتون منطقی باشم... فکر نمی‌کنم این فرمتی که برای جشنواره منتقدان بازی‌های ویدیویی طراحی شده، مناسب باشه.


چرا باید تمام جشنواره‌هایی که در کشور برگزار میشه، حتما برای انتخاب بهترین‌ها در یک چیز باشه؟ چرا باید جشنواره منتقدان بازی‌های ویدیویی، برای انتخاب بازی‌های برتر ایرانی و برگزاری کنفرانس‌های مفید برای یک قشر نامربوط، استفاده بشه و نه فرصتی برای پیشرفت و ارتقای فرهنگ گیمینگ در ایران؟

در این رویداد قراره شاهد سخنرانی‌های متعددی از فعالان گیمینگ در کشور باشیم که شامل موضوعاتی مثل چگونگی ارتباط با ناشرین خارجی میشه. خب این موضوعات برای بازی‌سازهای داخلی واقعا مفید هستند. ولی برای منی که یک منتقد هستم (یا بهتره بگم که بودم) چه فایده‌ای دارن؟ من می‌دونم و اطمینان دارم که در این وضعیت فعلی گیمینگ و نرخ ارز در ایران، نخواهم تونست که به طور جدی در زمینه‌ی بازی‌سازی فعالیت کنم و یا حتی به یه استودیو ملحق بشم. حالا بگذریم که احتمال داره مجبور بشم کاری که بهش علاقه دارم رو برای همیشه کنار بذارم. به همین خاطر، من واقعا نمیتونم تقریبا تمام مطالبی که قراره اونجا در موردش بحث بشه رو با مبلغی که برای خرید بلیط ازم درخواست می‌کنن توجیه کنم یا حتی درک کنم که چطور در آینده به دردم خواهند خورد.

از نظر من، یک جشنواره‌ی مبتنی بر منتقدان بازی‌های ویدیویی در کشور، باید اهداف والاتری داشته باشه. چنین رویدادی می‌بایست قشری که در این زمینه فعالیت می‌کنن رو بیشتر از پیش به جامعه نشون بده. چنین رویدادی می‌بایست کاری کنه که ژورنالیستی محتوای مولتی‌مدیا در ایران به عنوان یک حرفه شناخته بشه. چنین رویدادی می‌بایست کاری کنه که منتقدان مشغول در این حرفه، در کنار هم جمع بشن و به تبادل اطلاعات، تجربه‌ها و پیشنهادها بپردازن. چنین رویدادی می‌بایست در تلاش برای یافتن استعدادهای خفته باشه. چنین رویدادی می‌بایست به سازنده‌های ایرانی نشون بده که گاهی اوقات همین منتقدهای داخلی میتونن فیدبک ارزشمندی به اونا ارائه بدن و نباید نادیده‌شون بگیرن.


مورد بعدی‌ای که خیلی به چشم میاد، افرادی هستن که در این رویداد حضور پیدا می‌کنن. در مهارت کسانی که در این رویداد شرکت می‌کنن، شکی نیست. اما این وضعیت میتونست بهتر باشه.

من خودم شخصا افراد بسیاری رو میشناسم که در مورد بعضی مسائل خاص، از دایره‌ی اطلاعاتی بی‌نظیری نسبت به سایرین برخوردار هستن. اما چون یا الان موقتا غیرفعال هستن و یا در سایت‌های کمتر شناخته شده یا نادیده گرفته شده فعالیت می‌کنن، کسی اونا رو نمیشناسه. حتی بهتون دروغ گفتم اگر بگم که از این عده، الهامی نگرفتم. ولی آیا ما میتونیم در رویدادی این چنینی شاهد به اشتراک گذاری تجربیات این عده باشیم؟ مسلما نه! چون تمرکز اصلی این جشنواره بر روی رسانه‌های بزرگ و معروف کشور هست!

البته اونقدرها هم روی رسانه‌های معروف کشور تمرکز نکردن. چون هرچی که باشه، پردیس گیم یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌های گیمینگ کشور محسوب میشه و شاهد این هستیم که هیچ اشاره‌ای به این رسانه نشده. یعنی دلیل واقعی چی میتونه باشه...؟


میدونم که ممکنه این Rantها، شما رو به این فکر بندازه که صرفا به خاطر این که من نقشی در رویداد ندارم، پر از Salt شدم و صرفا میخوام تخریبش کنم. اما واقعا چنین قصدی ندارم. من از نبود حمایت خسته شدم. وقتی بزرگترین رسانه‌های گیمینگ ایران به نابودی کشیده میشن، وقتی زمانی که از مدعیان حمایت در این صنعت در کشور انتظار داری بهتون کمک کنن و اونا هم هیچ کاری نمی‌کنن، وقتی ژورنالیستی در زمینه گیمینگ و مولتی‌مدیا یه حرفه محسوب نمیشه و باید پوزخندها و مسخره کردن‌های سایرین رو تحمل کنید، وقتی می‌بینید کسانی که هیچ چیزی در مورد بازی نمی‌دونن در موردش نظر میدن، وقتی وضع سازنده‌های مستقلی که بازی‌های خوش‌ساخت می‌سازن داره روز به روز بدتر میشه و اونایی که محصول بد تولید میکنن مداوما معروف میشن، وقتی کارهایی که چندین روز روشون وقت گذاشتیم خیلی راحت توسط سایر سایت‌ها دزدیده میشن و هیچ کاری از دستمون بر نمیاد، وقتی می‌بینید کمتر کسی در شرایط فعلی میتونه وارد این عرصه بشه، وقتی مدام در حال جون کندن برای پیشرفت این صنعت در کشور هستیم و نه تنها آدم حسابمون نمی‌کنن بلکه بدتر بهمون ضربه هم می‌زنن... انتظار دارید با دیدن چنین چیزی خوشحال بشم؟


همونطور که خیلی از شما میدونید، من در این چند وقت اخیر، خیلی به بررسی موارد مختلف در رسانه‌های گیمینگ پرداخته بودم. ویگما هم یک مورد دیگه در این لیست رو به افزایش خواهد بود و بذارید بهتون اطمینان بگم که بررسی نتایج اون، یکی از اولویت‌های من خواهد بود. چون بعد از چیزهایی که توی این 4 سال فعالیت در پردیس گیم از بازی‌های ایرانی دیدم، نمیتونم اونا رو نادیده بگیرم. مخصوصا اگر محصولی که میدونم کلی مشکل داشته، به عنوان یکی از برترین‌ها انتخاب شده باشه.


خوشحال میشم که نظرات شما رو در این مورد بدونم.

و در ضمن... به اون رفیقی که توی پست قبلیم جواب داده بود "تا بوده همین بوده"باید بگم این که تا الان یه چیزی به صورت نادرست پیش می رفته دلیلی بر این نیست که نادیده اش بگیریم و سعی در درست کردنش نداشته باشیم! همین ذهنیت هست که باعث شده ما در خیلی زمینه ها، پیشرفتی نداشته باشیم!
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.